El litigi entre l’Ajuntament i el sindicat Comissions Obreres acaba amb una estirada d’orelles a l’administració. El sindicat va denunciar fa un any que el Pla d’Igualtat de l’Ajuntament, obligatori per la Llei d’Igualtat de 2010, estava caducat des de l’any 2016. Malgrat el compromís municipal de posar-lo al dia, no s’ha fet i el sindicat va decidir portar la qüestió a Inspecció de Treball a l’estiu. Els hi han donat la raó recentment. El consistori es compromet a posar al dia el document en quatre mesos.
El litigi té dues parts. Per una banda, la caducitat del Pla d’Igualtat des de l’any 2013. Inspecció de Treball té clar que a desembre de l’any passat “l’Ajuntament no compta amb un pla d’igualtat elaborat conforme el que estableix la llei”. Per tant “es procedeix a estendre acte d’infracció en matèria laboral”. El consistori, en resposta a aquest digital, es compromet a posar al dia el document en els propers quatre mesos.
Per altra banda, hi havia una reclamació de CC.OO en relació a part del personal laboral de l’administració, unes 200 persones dels 1.800 treballadors en total de l’Ajuntament. I és que a 1 de desembre de 2022 no gaudien de registre retributiu, impulsat l’any 2020 pel govern central. Aquest registre no és obligatori pels funcionaris però sí pels laborals. La direcció de Recursos Humans de l’Ajuntament justificava que no tenien registre retributiu pels laborals perquè al conveni col·lectiu funcionaris i laborals estaven equiparats. I Comissions Obreres assegurava que calia tenir-lo. En aquesta qüestió Inspecció de Treball dona la raó a l’administració perquè “les peculiaritats” del conveni col·lectiu fan innecessari el registre retributiu. Això és perquè, apunten fonts municipals, “el registre salarial és la Relació de Llocs de Treball, publicada a la web, i estableix un sou per lloc sigui quin sigui el gènere de la persona que l’ocupi”.
Set anys caducat
L’Ajuntament va aprovar el seu Pla d’Igualtat l’any 2013. Ho va fer per tres anys i s’havia de renovar a partir del 2016. Però el document ja no s’ha tocat, excepte pel que fa a l’assetjament laboral. Està caducat des de fa set anys. Després de la denúncia del sindicat, es va començar l’actualització per al termini 2024-2026. La negociació està en marxa.
Més informació:
Pingback: Una vegada més sortim a la premsa - Ajuntament de Sabadell