L’estiu de l’any vinent hi haurà un tren dels FGC cada cinc minuts passant per les vies per Sabadell en hora punta. Un cada 10 minuts fora de les hores de màxima afluència. És un objectiu marcat fa anys que s’ha començat a complir amb la posada en servei del primer dels trens que ho han de fer possible. Amb la compra dels trens augmenta un 37,5 per cent la capacitat de transportar viatgers per la línia del Vallès.
Aquest dijous s’ha posat en marxa en període de proves sense viatgers el primer tren 115 que circularà per la línia del Vallès, que s’acostarà així a una freqüència de suburbà. L’estiu de 2022 s’assolirà aquesta freqüència de pas, segons han anunciat el president de FGC, Ricard Font, i el conseller de Territori en funcions, Damià Calvet, des dels tallers dels FGC a Rubí.
“Tren sense horaris”
Quan tots els nous trens estiguin funcionant, s’arribarà al màxim de capacitat de la línia del Vallès, passant dels 80 milions de viatgers a l’any fins els 110 milions. Un increment del 37,5 per cent en la capacitat. La idea subjacent és la del metro o tren llançadora, és a dir, gairebé sense horaris, ja que passaran vagons de forma continuada. “Volem que desapareguin els horaris”, ha apuntat gràficament Font.
Cada cinc minuts en hora punta, 10 en hora vall
En hora punta passaran trens des de Sabadell cap a Barcelona cada cinc minuts (línia S2). El mateix des de Terrassa cap a Barcelona (línia S1). Això significa que a partir de Sant Cugat i fins la plaça de Catalunya de Barcelona hi haurà trens cada dos minuts i mig en hora punta, i el mateix per tornar des de la capital catalana fins les capitals vallesans.
A nivell intern, FGC preveu contractar més de 200 persones per prestar els nous serveis, un centenar de maquinistes (el 40 per cent, dones, ha apuntat Font) i un centenar d’agents d’estació i personal per a tallers, que s’han adequar per mantenir els nous trens i digitalitzar tota la línia del Vallès.
Com són els nous trens?
Els nous combois tenen prop de 200 seients i dos espais reservats per a persones amb mobilitat reduïda, bicicletes o cotxes. La capacitat màxima s’acosta als 800 passatgers per tren.
Un salt de viatgers a partir del salt d’estacions
L’entrada en funcionament de les noves estacions de Sabadell l’any 2017 (La Creu Alta, Sabadell Nord i Sabadell Parc del Nord) ha increment el nombre de viatgers més del previst inicialment. Així el nombre de viatgers ha pujat un 70 per cent. Un any abans es van inaugurar les noves estacions dels FGC tant a Gràcia com al Centre, ‘Can Feu / Gràcia’ i ‘Sabadell plaça Major’.
Foto portada: el nou tren dels FGC. Autor: ACN.