L’escola Sagrada Família de Sabadell participa en el projecte Erasmus+, una iniciativa que té per objectiu intercanviar, comparar i millorar els diferents mètodes d’ensenyament de diferents països. En concret, l’escola de Sabadell participa en l’assignatura de matemàtiques, i tres professors del centre hi participen de forma activa. En concret, el projecte està conformat per set escoles de Glasgow (Escòcia), dues d’Itàlia i dues de Catalunya. Aquesta setmana l’escola Sagrada Família acull a tres docents de l’escola Knightswood Secondary School, de Glasgow, i a dos de l’escola Marconi Secondary School, de Mòdena.
Els professors de secundària de l’Escola Sagrada Família que participen en el projecte Erasmus + són Jordi Mercadé, Helena Rodríguez i Cristina Fernàndez. Tots han participat en Erasmus a Mòdena i el primer d’ells, que porta al projecte des del seu inici el 2019, ha pogut veure també les formes de treballar del sistema educatiu de Glasgow.
“Ens va semblar una manera diferent de reviure l’ensenyança de les matemàtiques. Vam participar en aquest projecte perquè hi creiem en ell, si més no ens servia per aprendre noves maneres i praxi per ensenyar les matemàtiques. Crec que l’objectiu principal del projecte és convertir les matemàtiques, que és una cosa molt abstracta, en alguna cosa concreta i que els estudiants puguin, a partir de metodologies manipulatives, aprendre el temari i el contingut de l’assignatura de matemàtiques”, explica el professor de secundària de l’escola Sagrada Família, Jordi Mercadé.
El projecte està basat en tres paraules, que són: concret, vectorial i abstracte. Tot plegat fa servir la manipulació dels elements per poder comprendre amb major facilitat els conceptes matemàtics. Tanmateix, s’usa el dibuix i un cop fet tot aquest procés, segons els professors que participen en el projecte Erasmus +, els conceptes matemàtics queden ancorats en els alumnes, ja que “no només podran pensar-ho, sinó que també podran veure-ho perquè ho han manipulat i tocat prèviament. Per tant, en un primer contacte, l’alumne manipula, en segon lloc, dibuixa i finalment passa a comprendre l’element de forma abstracta.
El projecte Erasmus + compta amb moltes iniciatives i activitats diferents per a professorats. En el cas del programa en què participen els professors de l’Escola Sagrada Família Sabadell, els centres educatius de Glasgow, Itàlia i Catalunya serveixen com a amfitrions en diferents mesos. El mes de febrer, va ser el torn de l’escola de Mòdena, aquesta setmana l’escola de Sabadell acull als professors italians i escocesos, i a l’octubre l’escola de Glasgow serà la seu de la fi de projecte.
“Hem viatjat a Glasgow, a Mòdena, i ara som els amfitrions, dona molta feina i molta alegria. Ells tenien moltes ganes de venir, hem sigut l’alegria dels grups. Es queden molt sorpresos com mantenim un bon nivell de matemàtiques amb un ambient distès. Després tot això acabarà amb un gran llibre que es publicarà en tres idiomes: en anglès, en italià i en català. L’objectiu és que pugui servir per a les diferents escoles en cas que vulguin agafar-ho com a un punt de partida”.
El projecte finalitzarà al mes d’octubre a Glasgow, on els professors de Sabadell hauran de presentar alguna de les activitats davant la comunitat educativa de la ciutat escocesa. Finalment, es farà el recull de tots els projectes, activitats i aprenentatges en una publicació del projecte. Erasmus + està finançat per la Comunitat Europea i cobreix les despeses com formacions, estades al centre, àpats i visites a museus.
Com s’ensenyen les matemàtiques fora de Catalunya?
Aquest dimecres han visitat l’Escola Sagrada Família dos professors de Glasgow i tres de Mòdena. La jornada ha servit per intercanviar perspectives i maneres d’ensenyar l’assignatura de matemàtiques i els professors de fora de Catalunya han pogut presenciar com els professors del centre de Sabadell imparteixen les seves classes mitjançant el programa d’Erasmus +. Un dels professors de l’escola Knightswood Secondary School de Glasgow, Conor Hanrahan, explica així la seva experiència:
“És molt positiva, és molt bo veure noves maneres de fer, conèixer nova gent a Sabadell i a Mòdena. L’escola de Sabadell em sembla molt bona i diferent de Glassgow i del sistema que tenim allà. No obstant això, crec que tenim més semblances que diferències, estem intentant implementar el mateix model de matemàtiques. Tenim idees de futur per aquest projecte, involucrar a nens més petits, seria molt bo continuar el projecte i perfeccionar-lo, encara estem aprenent les tècniques i no som experts i per això volem continuar treballant”. D’altra banda, el professor de Marconi Secondary School de Mòdena, Alberto Lodi, remarca: “Crec que el sistema espanyol i l’italià son més semblants. El sistema és una mica diferent, però parlant amb altres professors del projecte he pogut veure que s’assemblen força. A Escòcia sí que el sistema que és més diferent”.
D’altra banda, els professors de Sabadell tenen una visió positiva respecte al model d’ensenyament de les matemàtiques el centre. Creuen que el nivell de matemàtiques és bo i, en alguns casos, inclús és millor que els d’altres països participants. Així ho expliquen Mercadé i Rodríguez:
“Ens hem adonat que el diferent nivell educatiu pel que fa a Europa ens fan estar satisfets perquè tenim un bon nivell de matemàtiques. Notem que estem semblants a Itàlia i que respecte a Glasgow estem amb un nivell més elevat. Això ens fa pensar que tot el que ve de fora no és sempre més bo, ens potencia i ens enorgulleix el fet que estiguem fent bé les coses. Algunes activitats que proposen a nosaltres se’ns queden curtes i el fet d’anar a les escoles i veure com s’ensenyen les matemàtiques allà et permet sentir-te orgullós que aquí ho estem fent bé. En tot cas, reunir-nos 20 professors de diferents països, nacionalitats i cultures és engrescador”.
A més, la professora Cristina Fernàndez explica: “Intentes agafar el millor de Glasgow i el millor de Mòdena, i ho intentes aplicar aquí. El nivell d’exigència aquí és més alt, a Glasgow incideixen més en entendre el concepte correctament, nosaltres anem més per feina, i ells se centren més a entendre els conceptes, cosa que és bona a cursos més inferiors, com sisè de primària o primer d’ESO”.
Segueix iSabadell a Telegram!
Segueix iSabadell a Telegram i rebràs les notícies més rellevants directament al teu dispositiu. Fes-ho AQUÍ.
Foto portada: el professor Jordi Mercadé impartint una classe matemàtiques a l’Escola Sagrada família Sabadell en el marc del projecte Erasmus +. Autor: Àlex Bello.