Marxa de torxes convocada per l'ANC la vigília de la Diada. Autor: David Jiménez

La marxa de torxes independentista reclama unitat a les portes de la Diada

Prop de dos centenars de persones han participat aquest dimarts a la marxa de torxes convocada per Sabadell per la Independència en la vigília de la Diada nacional de Catalunya. Sota el lema ‘Hi érem, hi som’, els manifestants han sortit de la plaça de La Creu Alta i han avançat pels carrers centrals fins arribar a la plaça del Doctor Robert, on s’ha llegit un manifest a favor de recuperar la unitat independentista i l’esperit de l’1 d’octubre.

La marxa ha arrencat cap a dos quarts de nou del vespre amb una participació força més baixa que en anteriors ocasions. Els manifestants, guarnits amb estelades i pancartes, han baixat per l’avinguda Onze de Setembre, la via Massagué i el passeig Manresa en direcció a la plaça del Doctor Robert. Entre els missatges més repetits, alguns clàssics: ‘Puigdemont és el nostre president’ o ‘Ni oblit ni perdó’.

Marxa de torxes convocada per l'ANC la vigília de la Diada. Autor: David Jiménez
Marxa de torxes convocada per l’ANC la vigília de la Diada. Autor: David Jiménez

Un cop finalitzat el trajecte, s’ha deixat pas a la lectura d’un manifest força crític, no només amb l’Estat i el seu sistema judicial, sinó també amb els partits independentistes. Entre altres aspectes, el text ha fet una crida a redreçar el rumb dels darrers anys i tornar a guanyar-se la confiança de les persones desmobilitzades.

“Només tenint un estat podrem fer les nostres lleis. Seran millors o pitjors, però seran les nostres i per a nosaltres. Amb un estat podrem disposar dels diners que generem per fer un país millor per als nostres fills i podrem parlar la nostra llengua sense demanar permís. Podrem, senzillament, ser catalans”, ha reivindicat.

Durant el parlament no han faltat les referències a l’actualitat política, com el pacte d’Esquerra Republicana amb el PSC per un nou sistema de finançament, ni tampoc l’autocrítica, assenyalant la inacció de la població civil. “Ja n’hi ha prou de ‘fotre’ la culpa a tothom menys a nosaltres mateixos, bona part de la culpa la tenim nosaltres, el poble (…) ens hem quedat a casa i no hem pressionat prou perquè s’ho pensessin almenys dues vegades abans de fer moltes de les coses que estan fent”, ha exposat.

Participants de la manifestació. Autor: David Jiménez.

Cal destacar que la marxa de torxes és un acte que rememora el pacte dels Vigatans, un moment de la Guerra de Successió (1701-1715) que simbolitza l’oposició dels nobles catalans al rei Felip V i el centralisme de Castella. Des de fa uns anys, s’ha convertit en la mobilització de referència per al moviment independentista a les portes d’un 11-S on el gruix d’activitats es concentren a Barcelona. A banda de l’ANC, compta amb el suport d’Òmnium, els CDR, el Consell de la República i el col·lectiu Gent de la plaça.

Mobilització anticapitalista

Paral·lelament a la marxa, l’esquerra anticapitalista ha impulsat la seva manifestació. Una trentena de participants han iniciat la mobilització al Racó del Campanar, a tocar de l’Ajuntament, i han acabat al Casal Can Capablanca, on ha tingut lloc un acte polític. Per acabar, s’ha produït un sopar popular i un concert del grup Pa Torrat.

Foto de portada: marxa de torxes, al passeig de la plaça Major. Autor: David Jiménez.

Els comentaris estan tancats