La directora de Qualitat Ambiental de la Generalitat, Mireia Boya, ha protagonitzat aquesta setmana una picabaralla política amb l’Associació de Municipis de l’Arc Metropolità, presidida per l’alcaldessa de Sabadell, Marta Farrés. Tot a compte de la proposta d’aplicació de les Zones de Baixes Emissions, és a dir, les restriccions d’accés a les zones cèntriques de les ciutats als vehicles més contaminants. Farrés va carregar contra el “nou decret” del govern català, que accelera la transició i restringeix l’accés. Boya assegura que no es poden fer moratòries indefinides, com vol l’Arc per exemple per als residents dins dels àmbits de la ZBE. “És fer una cosa per no complir-la; és fer trampes”, insisteix.
Boya ha assistit a la inauguració del Congrés de Qualitat de l’Aire, no sense recels per exemple amb el representant del govern municipal, Eloi Cortés, el regidor de Transició Energètica. En l’atenció a mitjans, se l’ha preguntat per les divergències amb l’entitat municipalista de la que en formen part Sabadell, Terrassa, Rubí, Mataró, Granollers o Mollet.
En relació a la polèmica, Boya assegura que no hi ha cap nou decret d’aplicació de les ZBE, com va sostenir Farrés dimarts. “És un error anomenar-lo així”, diu. El que hi ha és un nou Pla de Qualitat de l’Aire, que ha d’anar del 2023 al 2027. Insisteix que s’ha debatut amb els ajuntaments durant tres anys. No obstant, els consistoris (no només Sabadell, també el president de la Federació de Municipis) asseguren que no se’ls ha escoltat en relació a com aplicar les restriccions als vehicles més contaminats.
Què proposa la Generalitat?
El govern català marcarà un terreny de joc de mínims per als consistoris que sobre el paper han de posar en marxa al gener les Zones de Baixes Emissions. Són els que tenen més de 50.000 habitants. Barcelona ja en té. La resta són L’Hospitalet de Llobregat, Terrassa, Badalona, Sabadell, Lleida, Tarragona, Mataró, Santa Coloma de Gramanet, Reus, Girona, Sant Cugat del Vallès, Cornellà de Llobregat, Sant Boi de Llobregat, Rubí, Manresa, Vilanova i la Geltrú, Castelldefels, Viladecans, El Prat de Llobregat, Granollers, Cerdanyola del Vallès i Mollet del Vallès. Set d’aquests municipis estan a l’Associació de Municipis de l’Arc Metropolità, a la segona corona, que han fet la seva proposta pròpia.
La Generalitat vol que aquesta vintena de municipis tinguin regles mínimes comunes. Entre elles, les etiquetes que podran entrar o no a les zones amb restriccions, o la “senyalètica”. “Ens sembla lògic”, diu.
“Volem garantir que més enllà de l’Arc Metropolità i tenint en compte les ZBE que ja funcionen i tenen bons resultats com la de Barcelona, hi hagi un mínim de regles del joc. Per garantir que els ciutadans entenen com funcionen, que no hi ha diferències entre uns municipis i els altres. Diem que no val cobrir l’expedient legal de tenir la ZBE. Cal ser més ambiciós. Hi ha estudis, dades, consells dels científics que avalen aquesta necessitat d’ambició”.
Els municipis de l’Arc proposen que els vehicles amb etiqueta ambiental (qualsevol) puguin entrar dins els centres urbans dins l’horari d’aplicació de la ZBE (horari laboral de dilluns a divendres). El 15 per cent de vehicles no tenen etiqueta. Però plantegen tot un seguit d’excepcions per “no deixar ningú enrere”, que a la pràctica flexibilitzen molt el plantejament. Per exemple, tots els veïns empadronats dins de les àrees d’aplicació de la ZBE podran entrar el seu vehicle, tingui l’antiguitat que tingui. I per sempre.
“Les moratòries no poden ser indefinides. Si són indefinides, fem una cosa per no aplicar-la. I és fer trampa. Amb tota la flexibilitat del món, donarem temps per adaptar-se. Però fem-ho”, insisteix Boya.
L’Arc també es planteja excepcions per a nivells de renda, si es té un vehicle clàssic, si s’és autònom o per als vehicles de serveis essencials. Les excepcions previstes per la Generalitat no semblen tantes: “El Pla de Qualitat de l’Aire preveu exempcions per renda. No volem que quedi ningú enrere. Si algú no es pot canviar el cotxe o no té el transport públic prou a prop, donarem temps”, suavitza Boya, qui insisteix: “Els vehicles sense etiqueta no poden entrar a les ZBE. És una petició de la Unió Europea recollida al Reial Decret de l’Estat. No ho diu la Generalitat. Els vehicles que no tenen etiqueta a 1 de gener de 2024 no podran entrar”.
En tot cas, Boya assegura que el repte és “enorme”. I no només ara sinó més endavat perquè l’any 2030 els límits permesos de contaminació de l’aire es reduiran a la meitat. “Ens caldrà un esforç exponencial”.
Demana un “pas endavant” als ajuntaments
La directora general, exdiputada de la CUP, demana als ajuntaments més mesures: carrers de vianants, zones verdes, entorns escolars segurs o inversions als entorns de centres sanitaris o hospitals per millorar la qualitat de l’aire. “Estan al principi del mandat i és més fàcil fer-ho ara que no quan estiguin a les portes de les eleccions”, finalitza. “Els demanem un pas endavant”, diu.
Més informació:
Foto portada: la directora de Qualitat Ambiental i Canvi Climàtic de la Generalitat, Mireia Boya, a la inauguració del Congrés de Qualitat de l’Aire. Autor: J.d.A.