Aparcament La Creueta. Autor: Cedida

‘On és el Jardí Creueta?’ (1), per Plataforma veïnal Jardí Creueta

ARTICLE D’OPINIÓ
Plataforma veïnal Jardí Creueta (ANEUP)

L’espai del centre de Sabadell conegut popularment com a “pàrquing Creueta” segueix immòbil i consolida la seva presència any rere any, en benefici de qui?

El destí d’aquest espai, segons el pla d’ordenació urbanística vigent, és d’espai lliure i equipament; amb aquesta finalitat l’Ajuntament de Sabadell va expropiar-lo al seu moment, i amb la mateixa finalitat la plataforma veïnal “Jard´í Creueta (ANEUP)” en reivindica la seva transformació.

La instal·lació del Mercat provisional al Passeig de la Plaça Major, durant la reforma del Mercat Central, va fer que l’espai Creueta s’habilités també “provisionalment” per l’aparcament dels seus usuaris. El mercat ja fa anys que no hi és, però l’aparcament s’hi ha quedat. De manera que la situació actual és que un espai adquirit amb diner públic amb vocació de servei col·lectiu, s’omple diàriament de ferralla que a alguns individus se’ls convida a aparcar-hi.

Podeu pensar que se’n beneficien els conductors i conductores que hi aparquen, els i les comerciants, els veïns i veïnes… N’esteu segurs?

Segurament, la majoria de les persones que pretenen arribar al centre de la ciutat amb vehicle privat són ben capaces de caminar deu minuts. Davant l’opció de passar-te els mateixos deu minuts donant voltes per trobar un lloc per la teva caixa metàl·lica, posant-te nerviós o nerviosa i mantenint la incògnita de quan trobaràs un forat, no és millor optar per allunyar-te una mica de l’àrea de màxima densitat d’activitat i arribar a lloc caminant o en transport públic?

En relació a l’activitat comercial, malgrat l’insistent i ja clàssica oposició als canvis d’alguns botiguers i botigueres, infinits exemples mostren que la priorització del vianant a l’espai públic immediat els acaba beneficiant. Pensem quina és la zona de més vida comercial del centre de Sabadell, com deuen haver pujat els lloguers de locals de l’illa de vianants, on hi ha més gent badant i disposada a entrar a una botiga… O és que des del cotxe ens podem fixar gaire amb els aparadors?

L’ús que els veïns i veïnes del barri poden fer de l’aparcament considerem que és mínim i es limita a la franja horària nocturna. En aquest cas, caldria buscar mesures alternatives pels qui no disposen d’una plaça d’aparcament al seu habitatge, preferiblement en algun dels aparcaments municipals soterranis existents.

El model de ciutat que voldríem és la que prioritza les persones per davant dels cotxes, donant alternatives per garantir el dret a la mobilitat com el transport públic i àrees d’aparcament descentralitzades; la tendència del segle XXI a les ciutats més avançades ha estat tancar les portes al vehicle privat en determinades àrees per millorar la qualitat de vida de les persones.

Estem convençuts i convençudes que les persones usuàries de l’espai central de Sabadell, veïnat i visitants, podrien millorar substancialment la seva vivència del centre de la nostra ciutat amb la transformació de l’espai Creueta. La seva situació és privilegiada, gaudeix de la presència d’un edifici patrimonial com és el Vapor Turull, té una superfície d’uns 7.000 metres quadrats i és una peça clau per fer més atractiu el costat est de l’eix central de la ciutat.

Guanyaríem un parc generós i de qualitat a un barri amb importants mancances de zones verdes i d’interacció social. Guanyaríem en la salut de les persones, promovent la mobilitat activa quotidiana i potser, fins i tot, reduint els nivells d’estrès. Guanyaríem en la qualitat de l’aire que, cada vegada més, és una causa més de mort a les ciutats carregades de vehicles i fum. Guanyaríem en la tranquil·litat de caminar, passejar, jugar, badar o parlar sense soroll de motors de fons pels carrers del barri, ja que no hi hauria el formiguer que atrau i deixa reposar centenars d’aquestes maquinetes privades, diàriament. Us sembla poc?

Foto portada: Aparcament La Creueta. Autor: Plataforma Veïnal ANEUP.

Els comentaris estan tancats