ARTICLE D’OPINIÓ
Àngels Núñez, secretària general de la secció sindical de CCOO a l’Ajuntament de Sabadell
En el Ple Municipal es portarà a aprovació la Relació de Llocs de Treball i la Plantilla Municipal de l’Ajuntament de Sabadell de l’any 2022.
El conjunt de la representació sindical present a la Mesa General de negociació ha mostrat el seu rebuig a la proposta presentada per l’Ajuntament i ha votat majoritàriament en contra.
Com a Secció Sindical de CC.OO volem explicar per què hem votat NO a la proposta de Plantilla Municipal i Relació de Llocs de treball per l’any 2022.
La plantilla de l’Ajuntament fa anys que està mal dimensionada respecte a la ràtio de població amb una clara mancança d’efectius en serveis claus de l’organització. Any rere any hem arrossegat aquest dèficit què juntament amb la pandèmia de la COVID-19 i l’obligació inajornable per part de l’Ajuntament de la implantació de l’administració electrònica, ens ha portat al límit com a empleats i empleades municipals amb riscos i afectacions sobre la nostra salut.
Malgrat totes les dificultats, durant la pandèmia, hem donat resposta a la ciutadania. Els serveis presencials han funcionat i la resta hem continuat treballant mitjançant el treball a distància, en moltes ocasions sense els mitjans adequats i posant els nostres equips. Tot i aquestes circumstàncies adverses, s’han continuat oferint els serveis amb qualitat i professionalitat.
La pandèmia de la COVID-19 ha tensat molt uns serveis públics ja molt debilitats per les successives polítiques d’austeritat i de retallades en el sector públic derivades de les crisis econòmiques del 2008 i el 2012.
Una altra oportunitat perduda
A la plantilla aprovada per aquest any hi ha un total de 611 vacants, de les quals el 75 per cent, aproximadament, estan ocupades per interins o eventuals i el 25 per cent estan desocupades. Cal remarcar que per llei, totes les places han d’estar pressupostades, tant si estan ocupades com sinó.
Per què no s’ocupen totes les places si hi ha necessitats de personal a serveis importants per l’organització com ara Seguretat Ciutadana, Acció Social, Atenció Ciutadana, Servei de Prevenció, Recursos Humans i a un llarg etcètera? No hi ha voluntat política per solucionar-ho o és ineficiència?
Altre tema rellevant és el personal municipal que ocupen interinament les places, molts d’ells en frau de llei des de fa anys, perquè l’Ajuntament no els ha convocat el procés selectiu per consolidar. Un personal municipal format i preparat i que per contra treballa en una situació d’inseguretat jurídica i de precarietat laboral.
Un servei públic de qualitat no pot suportar aquest volum d’interinatges. És un problema molt greu que CC.OO, reiteradament, ha demanat poder abordar i solucionar.
Opencertiac i administració electrònica.
La implementació, a correcuita, del programa Opencertiac ha generat un problema organitzatiu molt greu a l’Ajuntament. L’eina no és el problema, sinó com s’han configurat a cada servei els centres gestors que ha provocat una sobrecàrrega de feina del personal administratiu agreujada, a més a més, per la deficient coordinació entre els serveis municipals i els òrgans de controls interns, Secretaria i Intervenció.
Els expedients administratius s’eternitzen en un joc d’obstacles que no s’acaba mai amb l’afegit que el nou sistema ha de conviure amb l’antic. Els grans perjudicats, a part del personal municipal, són la ciutadania i les empreses proveïdores de l’Ajuntament. Tot això és fruit d’una gestió i d’una organització deficient i una manca de planificació total. Ni a curt ni a mitjà termini veiem les solucions.
Acord de Teletreball a l’Ajuntament
CCOO no ha signat l’acord municipal, bàsicament per:
- És un acord de mínims per cobrir el tràmit legal
- No tenim calendari d’implementació
- No sabem encara quins llocs de treball seran objecte de teletreball
- L’Ajuntament vol fer una prova pilot de la qual a hores d’ara no tenim cap mena d’informació: a qui afectarà, quant durarà, com es farà…
Un Acord, que si no hi ha cap sorpresa d’última hora, s’aprovarà en el Ple Municipal del mes de desembre.
Delegació de competències de Gestió Tributària a la Diputació
Que sigui una altra administració com la Diputació de Barcelona la que finalment gestioni una part dels impostos de la ciutat de Sabadell diu molt poc a favor de l’actual equip de govern. Com a plantilla municipal estem patim la manca de confiança i el menyspreu al capital humà del qual formem part. Una delegació incomprensible quan el mateix Ajuntament manifestava l’any 2018 la necessitat de la gestió directa per part de l’Ajuntament d’aquestes competències.
La proposta de Plantilla Municipal i Relació de Llocs de Treball que es porta a aprovació del Ple Municipal d’aquest mes, és una oportunitat perduda per abordar els problemes que tenim com a personal públic municipal i de retruc de la mateixa organització.
L’Ajuntament hauria de crear més llocs de treball, cobrir les places vacants, gestionar més i millor i no externalitzar a altres administracions competències obligatòries. En definitiva confiar, formar, consolidar, reconèixer i valorar la feina que fem els empleats públics.
CC.OO sempre ha defensat la gestió pública directa, amb mitjans públics i ocupació pública, com l’única fórmula per a l’accés universal als serveis públics en condicions d’equitat a tota la ciutadania. Cal invertir i apostar políticament pels serveis públics de qualitat a Sabadell.
Pingback: 'De situacions límits i oportunitats perdudes' - CCOO. Ajuntament de Sabadell