El departament de Territori i Sostenibilitat ha adjudicat els treballs per urbanitzar la superfície afectada pel perllongament dels Ferrocarrils de la Generalitat al barri de Gràcia de Sabadell. S’invertiran 800.000 euros per formar una plataforma entre els passatges de l’Enginyer Playà i Fraser Lawton i els carrers de Reina Elionor i la Rambla Ibèria.
Els treballs es preveu que estiguin acabat per la propera primavera, un cop que la nova estació de Sabadell – Can Feu / Gràcia (així es dirà oficialment) entri en vigor el 12 de setembre. Es tracta dels espais que han estat afectats durant anys pel soterrament d’unes desenes de metres de via i que quedaran lliures a partir d’ara. Segons la Generalitat, es farà una rambla central destinada als vianants amb una amplada d’entre 28 i 35 metres. A més, es reposarà la zona d’aparacament annexa a l’estació.
Cal aclarir que no es tracta del reivindicat soterrament fins al castell de Can Feu, que es reivindica des de diversos sectors i que vol soterrar les vies del tren entre la Rambla d’Ibèria i el castell de Can Feu. En aquest cas, es tracta dels espais alliberats pel soterrament de les vies entre l’antiga Sabadell-Estació i la Rambla d’Ibèria. Les obres tindran un valor de 783.000 euros per pavimentar, asfaltar, instal·lar l’enllumenat, mobiliari i fer tasques de jardineria i drenatge. Es preveu que els treballs comencin a la tardor i acabin durant el primer trimestre de l’any vinent.
Hauria estat interessant i més funcional que les obres d’urbanització de la part superior de les vies i la nova estació dels FGC a Gràcia-Can Feu haguessin estat finalitzades al mateix temps que la posada en funcionament de les noves instal·lacions, per tal de permetre una bona utilització per part dels usuaris i usuàries d’aquest servei de transport.
Tanmateix, cal preveure la continuïtat d’aquest nou vial davant una futura cobertura del tram que hores d’ara quedarà al descobert i que s’ha reivindicat per part del veïnat afectat i la ciutat en general.
Novament ens trobem en una situació “de facto” que suposa fixar dates per fer inauguracions de serveis que no estan del tot ben complementats, ja que la urbanització dels “espais alliberats” pel perllongament de la línia dels FGC a la nostra ciutat també mereix un tracte adient i no pas la situació actual de provisionalitat.
Després d’anys i panys d’obres, retards i incompliments varis, ara s’inauguraran unes noves estacions sense que els accessos estiguin urbanitzats o simplement ben solucionats, com és el cas del passeig de la Plaça Major, un autèntic despropòsit urbanístic que cal corregir amb urgència…
Pel que fa al tema dels aparcaments, a l’article es parla de “recuperar” el ja existent a l’antiga estació dels FGC a Sabadell-estació, però també cal definir que es farà amb d’altres espais similars, com el solar existent al carrer Pi i Margall, al costat de la futura estació Creu Alta-Eix Macià, un espai públic utilitzat com a magatzem d’obres i que hauria de retornar a la ciutat amb un ús més adient.