Jornada de portes obertes i tren llançadora per veure les noves estacions ferroviàries.
L’escriptor sabadellenc Joan Oliver dóna nom a un dels ferrocarrils de la línia.
El president de la Generalitat, Carles Puigdemont, ha inaugurat aquest dilluns les noves estacions de ferrocarril a Sabadell, Plaça Major i Can Feu/Gràcia, que entraran en servei dimarts. Puigdemont ha subratllat l’aposta del govern català pel transport públic en contraposició a la del govern central amb RENFE.
Puigdemont ha estat acompanyat pel conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, i per l’alcalde de Sabadell, Juli Fernàndez. Els tres han inaugurat les estacions validant el seu tiquet a Plaça Major, a partir d’aquest dimarts, nou inici de la línia S2 de FGC, en substitució de Sabadell –Rambla, que tanca portes aquest dilluns després de 90 anys de servei. Puigdemont, Rull i Fernàndez, amb una àmplia comitiva, han viatjat fins ‘Can Feu – Gràcia’ després de batejar un ferrocarril amb el nom de Joan Oliver, escriptor sabadellenc del qual es commemora aquest 2016 els 30 anys de la seva mort. La filla del també conegut com a Pere Quart, Sílvia Oliver, ha estat present a l’acte.
L’entrada en funcionament de les noves estacions posa en marxa la primera de les dues fases del perllongament de Ferrocarrils de la Generalitat a Sabadell. A la primavera entraran en servei les noves estacions, a la Creu Alta – Eix Macià, Plaça d’Espanya i la zona nord. En total, Sabadell tindrà cinc estacions de FGC, sumades a les tres que ja té de RENFE. La plaça d’Espanya es configurarà com a intercanviador i es preveu que jugui un important paper futur: “el més transcendent és la connexió de Ferrocarrils de la Generalitat amb la RENFE”, ha dit el conseller Rull.
Millora de la freqüència de pas
Es preveu que a partir de l’any 2019 hi hagi un tren cada cinc minuts, donant a tot el projecte una freqüència similar a la d’un metro. El president de la Generalitat, Carles Puigdemont, ha contraposat l’aposta del govern català pel transport públic amb la de l’Estat:
En una època de recursos minsos la Generalitat ha invertit 3.800 milions d’euros per millorar la qualitat de vida de les persones”. Ha recordat que en poc més d’un any s’ha posat en funcionament el perllongament a Terrassa, la línia 9 del Metro de Barcelona, i les noves estacions a Sabadell. Per contra ADIF només ha gastat el 26 per cent del previst i Renfe només va executar el 5 per cent del seu pressupost.
Juli Fernàndez ha demanat a la Generalitat que tingui en compte la reclamació per soterrar les vies del tren fins el castell de Can Feu, amb unanimitat a Sabadell i al Parlament de Catalunya. Prèviament el conseller Rull ha assegurat el seu compromís de que si el Parlament aprova un pressupost s’incorporarà una partida pel soterrament del ferrocarril.
Per la seva part, la plataforma Soterrament FGC Ara! ha aprofitat la visita de Puigdemont per fer-li arribar una carta i unes imatges dels problemes que generen les vies del tren als barris. El portaveu de l’entitat, Isidre Soler, ha fet entrega a Puigdemont del text. Demanen que els pressupostos de la Generalitat incorporin partides per fer realitat el soterrament abans de l’any 2019.
Retards i records
El projecte total costarà 430 milions d’euros i s’allarga 5,2 quilòmetres de nou túnel. Va començar l’any 2008 i estava previst que acabés l’any 2012. L’obra va patir tot una sèrie de retards i, si el calendari s’acaba complint, finalitzarà a meitats de l’any 2017. Entre l’inici dels treballs del perllongament a Sabadell i el seu previsible final, ja han passat tres presidents de la Generalitat (José Montilla, Artur Mas i ara Puigdemont), quatre consellers (el socialista Joaquim Nadal i els convergents Lluis Recoder, present a l’acte, Santi Vila i Rull) i tres alcaldes de Sabadell (Manuel Bustos, Juan Carlos Sánchez i Juli Fernàndez). Fernàndez ha agraït la feina feta pels anteriors governs locals, com també ha fet Rull amb els seus predecessors i especialment amb Lluis Recoder, qui va gestionar l’any 2012 l’aturada de les obres per manca de pressupost. Les retallades van afectar els treballs també: l’estació de Plaça Major només té un ascensor i no hi ha escala mecànica per baixar a les andanes.
Portes obertes
Durant aquest dilluns, i fins les 21 hores, els ciutadans que ho desitgin poden veure les dues noves estacions, que es comunicaran mitjançant un tren llançadora. Els usuaris de FGC poden viatjar de forma ordinària encara per les estacions de Sabadell –Rambla i la provisional Sabadell – Estació. Ja demà, dimarts 13 de setembre, el servei passarà per les noves estacions.
Por fin el alcalde hace algo de utilidad, aunque solo haya intervenido en la inauguracion.
Necesita sabadell tanta parada de tren? El tiempo dira si sera una obra faraonica al estilo carril Vao entre sabadell y barcelona o sera de utilidad. Tiempo al tiempo.
Inaugurem estacions, quan realment el que corre pressa es acabar amb urgència la rambla iberia. En fi, politiqueo…