Foto portada: material escolar en un centre educatiu de Sabadell.

‘La supressió dels ajuts municipals en material escolar posada en el seu context’, rèplica de Carmel Montllor (PSC)

ARTICLE D’OPINIÓ
Carmel Montllor Nogués, Responsable Política Municipal PSC Sabadell

L’objectiu d’aquest escrit és fer algunes consideracions addicionals a l’article publicat en aquest diari per en Fermí Vallbé, membre de la candidatura de Sabadell en Comú Podem, titulat ‘Segur que retallar ajuts al material escolar és una bona idea?‘. En aquest article es qüestiona l’eliminació per part de l’Ajuntament de Sabadell dels ajuts en material escolar pel curs 2024-2025, amb l’argumentació que l’educació és un element primordial de la nostra societat amb moltes mancances, que requereix més recursos per prioritzar especialment el suport als infants de famílies vulnerables. Si bé comparteixo aquest plantejament, des del meu punt de vista la informació que es dona en l’esmentat article conté diverses imprecisions significatives.

En primer lloc, s’ha de remarcar que els ajuts en material escolar són responsabilitat de la Generalitat, que els va introduir de nou en el curs 2022-2023, i que durant els darrers deu anys l’Ajuntament de Sabadell ha assumit aquesta responsabilitat per compensar les retallades de l’administració autonòmica. La contribució de l’Ajuntament en el curs 2023-2024 ha beneficiat a 7.500 alumnes amb una aportació per infant de 66 euros, mentre que la previsió de la Generalitat per curs 2024-2025 beneficiarà a 790.000 alumnes, dels quals 18.000 són de Sabadell, amb una aportació mitjana de 60 euros, que hauria estat de 70 euros si s’hagués aprovat el pressupost de la Generalitat del 2024 (els Comuns no ho van fer possible amb el seu vot en contra).

El fet que aquests ajuts quedin coberts àmpliament per la Generalitat, així com la complexitat tècnica de la seva gestió i el sobrecost administratiu que generen, va portar a l’interventor, que com a funcionari de l’Estat controla les despeses municipals, a redactar un informe urgint a deixar de donar aquest servei. Davant aquesta situació, l’Ajuntament va decidir suprimir els ajuts i destinar els diners alliberats a altres despeses de la mateixa Regidoria d’Educació. Per gestionar els recursos públics disponibles no n’hi ha prou amb dir que s’han d’augmentar determinades partides, sinó que cal equilibrar amb rigor necessitats i despeses, dintre del marc de la legalitat i aplicant criteris de redistribució social.

En segon lloc, en relació amb el comentari de l’article referent al fet que per la mateixa raó l’interventor podria redactar també un informe instant a suprimir el programa de viatges per a la gent gran per no tenir l’Ajuntament les competències, val a dir que la Generalitat no disposa d’un programa equivalent i que el cost d’aquest programa per a les arques municipals és irrellevant. Els viatges els paguen els mateixos usuaris i ho gestiona íntegrament una empresa externa, que està obligada per contracte a posar uns diners en un fons per finançar els viatges d’aquelles persones amb un nivell d’ingressos per sota del llindar establert.

En tercer lloc, sobre l’excessiva depesa que representa la duplicació de regidors en les funcions de participació, projecció de ciutat i promoció econòmica, que es podria estalviar i dedicar els diners als ajuts per material escolar, cal remarcar que en els tres casos el primer regidor és un tinent d’alcaldessa d’una àrea amb diverses funcions i que el segon regidor assumeix de forma directa una d’aquestes funcions. L’organigrama de govern municipal està estructurat en sis grans àrees de responsabilitat amb un tinent d’alcaldessa per cadascuna i amb diversos regidors assignats a aquestes àrees i és el més adequat per la gestió política i administrativa actual de Sabadell.

En quart lloc, en relació amb la pregunta de si el regidor d’educació comparteix les explicacions públiques donades sobre el tema per la tinent d’alcaldessa de l’àrea d’economia i serveis centrals, la resposta és que hi està plenament d’acord i que considera que un cop cobert el finançament dels ajuts en material escolar per part de la Generalitat, és una decisió encertada destinar els recursos alliberats a programes i projectes educatius (anglès, promoció de la lectura, prevenció de l’absentisme escolar, etc.) i a manteniment de les escoles públiques. L’aprofitament dels recursos econòmics evitant duplicitats entre administracions, és un exercici de responsabilitat i mai es pot considerar una retallada.

El govern té l’obligació de gestionar bé i l’oposició de controlar amb rigor aquesta gestió, però cal ser curosos per les dues parts i en aquest cas considero que no ha estat així. L’article reflecteix la posició expressada públicament pel grup municipal de Sabadell en Comú Podem i posa de manifest la contradicció de demanar a l’Ajuntament l’increment de recursos per a educació i votar al mateix temps, sense argumentacions consistents, en contra d’uns pressupostos de la Generalitat amb un augment significatiu dels diners destinats a l’àmbit educatiu.

Article de referència:

El diari digital iSabadell obre la possibilitat als representants d’entitats, partits polítics i altres col·lectius a enviar articles d’opinió, reservant-nos el dret a la seva publicació. L’espai d’opinió reflecteix la visió personal de l’autor de l’article. iSabadell només la reprodueix.

Leave a Comment